Spotkania przy Kolekcji – Małgorzata Markiewicz

Aktualne

„Tajemnica. Zasłona. Siła” – tak określa prace ukazane w sali nr 2 Willi Sixta kuratorka wystawy „Dla Johanne i Anny”. Wśród nich są „Kwiaty” Małgorzaty Markiewicz.

Kolejne spotkanie w cyklu rozmów z artystkami i artystami, których prace prezentowane są w Willi Sixta na wystawie z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA pt. „Dla Johanne i Anny”.
Tym razem kuratorka wystawy, Agata Smalcerz, zaprosiła do rozmowy Małgorzatę Markiewicz, autorkę lightboxów pt. „Kwiaty”.
Galeria posiada w swojej kolekcji pięć „świecących” fotografii Małgorzaty Markiewicz, z pochodzącego z 2004 roku cyklu pt. „Kwiaty”. Nieprzypadkowo lightboxy krakowskiej artystki znalazły się na wystawie akurat w sali nr 2 zabytkowej willi. Tytuł „Tajemnica. Zasłona. Siła”, jakim kuratorka Agata Smalcerz poprzedziła opis zebranych tu dzieł w „Przewodniku po wystawie”, nawiązuje do zagadnień prokreacji, tajemnicy kobiecości, ciała, jego ukazywania i traktowania. Autorki i autorzy obrazów, instalacji i obiektów prezentują w nich współczesną perspektywę postrzegania roli kobiety i zagadnień płci. Sytuacja społeczna żyjących przed ponad wiekiem Johanne i Anny, żon Teodora Sixta, z których żadna nie dała mężczyźnie upragnionego potomka, była zgoła odmienna.

Agata Smalcerz:
Kolorowe kompozycje, z daleka wyglądające jak rozkwitłe egzotyczne rośliny, okazują się być ubraniami, zdejmowanymi przez artystkę w trakcie performansu w plenerze, zrzuconymi na ziemię i sfotografowanymi. Fizyczny brak ciała nie przeszkadza w odbieraniu tych fotografii jako bardzo zmysłowych i działających na wyobraźnię (…), fragment Przewodnika po wystawie „Dla Johanne i Anny”.

Magda Ujma:
Małgorzata Markiewicz – artystka wizualna. Tworzy obiekty, rzeźby, fotografie, performensy i wideo. W swojej twórczości konsekwentnie podejmuje tematy związane z kulturowym usytuowaniem kobiecości, z tworzeniem własnego miejsca, domem i bezdomnością, kuchnią i jedzeniem, codzienną krzątaniną, ubiorami, nowymi i starymi formami bliskości, relacjami i emocjami, pamięcią i upamiętnianiem. Artystka wykorzystuje tradycyjne, kojarzone z rękodziełem i domową działalnością kobiet materiały i techniki, takie jak: tkaniny, nici, odzież, szydełkowanie, szycie, łatanie, naprawianie. Stosuje subwersywne odwracanie znaczeń zastanych form kulturowych. Dopowiada tradycyjne opowieści uzupełniając je wątkami dotychczas przemilczanymi. Tworzy także własne historie (herstorie, retrotopie i utopie) bazujące na mitach zaczerpniętych z różnych kultur. Jej metoda twórcza czerpie z filozofii prac domowych, związanych z troską, dbaniem, reperowaniem i odnawianiem.

Małgorzata Markiewicz urodziła się w 1979 roku w Krakowie. Jest absolwentką Wydziału Rzeźby krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała na Wydziale Rzeźby w Pracowni Działań Medialnych prof. Antoniego Porczaka w 2004 roku. W 2015 roku uzyskała stopień doktora na tej uczelni. Studiowała również na Konstfack oraz w Critical Design Studio na Wydziale Architektury Królewskiej Akademii Technologicznej w Sztokholmie. Pracuje na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Instytucie Sztuki i Designu; jest kierowniczką Katedry Intermediów.
Jest artystką multimedialną – realizuje obiekty, fotografie, instalacje, filmy wideo, akcje, projektuje ubrania. Podejmuje problemy tożsamości płciowej i przypisanych jej kulturowo cech, a także pozycji społecznej kobiety. Należała do grupy feministycznej grzenda.pl oraz Stowarzyszenia Artystycznego „Ośrodek Zdrowia”. Wystawia w kraju i za granicą, uczestniczy w rezydencjach artystycznych. Jej prace znajdują się w kolekcjach Berardo Museum w Portugalii, krakowskiego MOCAK-u i Bunkra Sztuki, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Arsenału w Białymstoku, Galerii Bielskiej BWA, szwedzkiej Botkyrka Konsthall oraz w kolekcjach prywatnych.
Mieszka i pracuje w Krakowie.
Na zdjęciu: Małgorzata Markiewicz, PORTRET, projekt Kurtyna Kobiet, fot. Grzesiek Mart

Więcej o artystce w tekście Karola Sienkiewicza na stronie Culture.pl >>

Galeria Bielska BWA, Willa Sixta, Bielsko-Biała, ul. Adama Mickiewicza 24,
czwartek, 18 kwietnia 2024, godz. 13.30, wstęp wolny

Spotkania przy Kolekcji – Małgorzata Markiewicz
prowadzenie – Agata Smalcerz

Czytaj więcej o wystawie „Dla Johanne i Anny”, która od 5 kwietnia 2024 roku ponownie będzie dostępna dla widzów po jesienno-zimowej przerwie >>